-

perjantai 23. toukokuuta 2014

11-haaste

Edit: teksti siirretty vanhasta blogista

Olipa mukava saada blogihaaste piiiitkästä aikaa! Kiitos tästä kuuluu Katarimarialle. Haaste on seuraavanlainen:
1. Kerro 11 satunnaista faktaa itsestäsi.
2. Vastaa haastajan keksimiin 11 kysymykseen.
3. Haasta 11 alle 200 lukijan blogia ja keksi niille 11 uutta kysymystä.

Eli ensin ne 11 faktaa:
1. Viihdyn paremmin miesten kuin naisten seurassa. Tykkään viettää iltaa lätkää katsoen ja kaljaa juoden. Tämä ominaisuus minussa on kuitenkin lieventynyt iän myötä, mikä johtuu varmasti suurelta osin siitä, että olen löytänyt joitakin todella hyviä, samanhenkisiä naispuolisia ystäviä.
2. Ostan edelleen lempiartistieni cd-levyjä. En jotenkin osaa suhtautua sähköisenä ostettuun musiikkiin, haluan tuntea ja nähdä hyllyssäni konkreettisen esineen, joka kertoo siitä, että fanitan jotakuta niin paljon, että haluan maksaa hänen musiikkinsa kuuntelemisesta.
3. Olen syvästi uskonnollinen, ja se näkyy arkielämässäni hyvin vahvasti. Se on yksi syy siihen, miksi blogini on elänyt aikamoista hiljaiseloa: en koe, että ne asiat kuuluvat tähän blogiin, mutta toisaalta joskus tuntuu hassulta kirjoittaa omasta arjesta ja jättää kuitenkin pois asia, joka saa minut esim. käyttämään merkittävän osan ajastani vapaaehtoistyöhön.
4. En siltikään halua luopua blogistani, koska suoraan sanottuna olen pikkuisen sekopää, ja päässäni pyörivistä asioista kirjoittaminen on tosi terapeuttista. Aina plussaa, jos joku lukeekin ja kommentoi. :)
5. Tätä kirjoittaessani huomasin, että uusi viisaudenhammas oikealla alhaalla on vihdoin saanut kulmansa työnnettyä ikenen läpi. Voi ei, mikäli hammaslääkärin viimevuotinen arvio pitää paikkansa, se tietää leikkausta lähiaikoina.
6. Rakkaimmat harrastukseni, lukeminen ja neulominen, ovat olleet ihan jäässä varmaan noin vuoden verran. Katson sen johtuvan suurelta osin asunto- ja talousstressistä. Sen puolesta puhuu se, että nyt, kun meillä on viikon verran ollut oma koti, tunnen ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa voivani täysin rentoutua vapaa-aikanani ja sen myötä on tullut puolen kirjan verran luettuakin, ja se on ihanaa. Olen myös nukkunut 11-12 tunnin yöunia. Ihan kuin kroppa olisi jossain stressistätoipumistilassa.
7. Olen vähän nörtti. Minä olen meistä kahdesta se, joka on parempi tietokoneiden kanssa. Meille molemmille yhteisiä nörtteilypiirteitä on RPG- ja seikkailupelit, joita pelaamme pleikkarilla ja animen katsominen. Mieheni tutustutti minut animeen seurustelumme alussa, ja katseluinto on säilynyt siitä lähtien, vaikkakin lieventynyt ajanpuutteen takia päivittäisestä ajanvietteestä viikottaiseksi.
8. Minulla on vahva taipumus mustasukkaisuuteen. En meinaa millään kestää, jos joku toinen vaikkapa tietää ystävistäni jotain, mitä minä en tiedä. Olen mustasukkainen ihan naurettavistakin asioista, vaikkapa jos joku toinen muistaa paremmin kuin minä, mitä jossain Asterix-sarjakuvassa tapahtuu. Kai se on pohjimmiltaan perfektionismia. En koe, että minun pitäisi olla kaikessa paras, mutta jos osaan tai tiedän jotain, minun pitäisi osata ja tietää siitä kaikki. Painin tämän ominaisuuden kanssa jatkuvasti. Inhoan sitä piirrettä itsessäni, ja pidän sitä myös tärkeänä osasyyllisenä masennukseeni.
9. Asterixeista puheen ollen, olen lukenut ne kaikki ja osaan ne melkeinpä ulkoa. Isi on aina keräillyt Asterix- ja Lucky Luke -sarjakuvia ja ollessani lapsi meillä oli ne kaikki. Niitä myös luettiin usein ja hartaasti, minkä vuoksi useat olivat ihan kamalassa kunnossa, sivuja irtoili ja katosi ja lehtiä kastui ja tuhoutui. Siksi ihan kaikki eivät enää ole tallella, mutta edelleen isi ostaa aina uudet Asterix ja Lucky Luke -sarjakuvalehdet, vaikka ne eivät ole enää läheskään niin hyviä kuin alkuperäisten tekijöiden aikaan.
10. Tunnen lähes palvovaa ihailua isiä kohtaan. Mielestäni minun isi ei tee koskaan mitään väärin. Hän on maailman viisain mies. Meidän avioliiton alkuaikoina Mies joutui aina välillä hermostumaan pahanpäiväisesti, koska esim. Miehen työkalut olivat mielestäni vääränlaisia, koska isillä on toisenlaiset ja isin työkalut on tietenkin ainoat oikeat. Tai kun Mies vaihtoi autonrenkaat ihan väärin. Isi tekee sen toisella tavalla, ja isi kyllä tietää parhaiten. Tunnen aivan pakahduttavaa ylpeyttä, jos joku sanoo minun muistuttavan isiä jossain suhteessa.
11. Minulla on tosi laaja ja vähän kompleksinen musiikkimaku. Tykkään raskaasta rockista. Mustasch on tällä hetkellä suosikkien joukossa. Brittirock on myös mieleistä, mutta ei esim. U2 tai Coldplay. Ihan liian lässynlässyn. Muse on minun ja miehen ehdoton ykkösfanituskohde, ollut aina. Suomenkielinen kevyt rock on yksi lempigenreistä, tällä hetkellä on menossa hyvin vahva CMX-kausi. Muita lemppareita ovat Eppu Normaali, Kolmas Nainen, YUP, Maj Karma ja Herra Ylppö ja ihmiset. Kevyt rock-ilmausta käytän, koska inhoan Kotiteollisuutta. Ja Timo Rautiaisen ääni saa minut voimaan fyysisesti pahoin. Toisaalta ihan supermahtavasti uppoaa Chisu, Anna Puu, Jenni Vartiainen ja Scandinavian Music Group. Pidän soul-musiikista, mutta inhoan R&B:tä. Toisin sanoen: Norah Jones jee, Katie Melua jee, Adele jee, Amy Whitehouse plääh. Jotkut artistit roikkuu niin siinä välimaastossa, että tuntuu, että joka toinen biisi on jee ja joka toinen plääh. Kuuntelen myös paljon klassista ja rakastan sitä. Moderneja musikaaleja rakastan sydämeni pohjasta, mielestäni ne monesti onnistuvat vangitsemaan klassisen ja kevyen musiikin parhaat puolet samaan pakettiin. Laadukas konemusiikki uppoaa myös, varsinkin house-musiikki ja jopa dubstep. Minusta ne bassot on jotain ihan mahtavaa. Mutta jos siihen lisätään laulaja, varsinkin naislaulaja, vaihtuu kanava ja äkkiä.

Sitten pitäisi vastata niihin 11 kysymykseen, jotka Katarimarialta sain.
1. Missä kirjoitat blogiasi juuri nyt? Omassa kodissa! Siinä sen ainoassa huoneessa, mukavassa nojatuolissa.
2. Lempikenkäsi? Uu, tämä on vaikea. Rakastan kenkiä ylipäätään. Minulla on paljon kauniita korkokenkiä, joita tulee käytettyä yhtä usein kuin on juhlatilaisuuksia. Onneksi me muusikot osaamme tarttua tilaisuuksiin juhlia ilman erityistä syytäkään. ;) Toisaalta kävelen arkena tosi paljon, joten lempikenkäni saattavat yhtä hyvin olla ei-niin-kauniit, mutta äärimmäisen mukavat Riekerin kävelykengät.
3. Millaiset ovat kotivaatteesi? Lökärit. Otan farkut tai hameen tai mihin sitten olenkin pukeutunut liikkeellä ollessani pois melkeinpä samaan syssyyn kenkien kanssa eteisessä ja vaihdan päälle lökäpöksyt, joita vaatehuoneesta löytyykin joka pituudessa ja värissä.
4. Millainen olisi unelmatyöpaikkasi? Minulla taitaa olla se jo. Aiemmin mainitsemani rakkaus musikaalimusiikkiin tekee teatterimuusikon työstä aika unelmien täyttymyksen. Toisaalta olen myös sellonsoitonopettaja, ja pidän siitäkin kovasti. Olen tosi kiintynyt oppilaisiini, välillä pelkään, että vähän liikaakin.
5. Kuinka usein vaihdat kännykkää? Minulla on ollut iPhone nyt 5 vuotta, järjestyksessään toinen on menossa. En osta uutta joka kerta kun uusi malli ilmestyy, mutta ehkä joka toinen tai kolmas kerta.
6. Lempiyrttisi? Joudun vastaamaan niinkin tylsästi kuin basilika. Käytän sitä paljon ruuanlaitossa, joskin käytän paljon muitakin yrttejä.
7. Jos leivot, mitä leivot? Minun ei tarvitse, koska Mies on leipuri! Leivon tosi harvoin, mutta ehkä tiikerikakkua voidaan pitää jonkin sortin bravuurinani. Se on myös lempikakkuni. Minulla on myös loistava tonnikalapiirasresepti. Tosi usein, kun meillä on vieraita, laitan pannarin uuniin tai paistan lättyjä, mutta en tiedä, lasketaanko sitä leipomiseksi.
8. Kirjoitatko kauppalistan mennessäsi ruokakauppaan? Me ollaan jo niin pitkään jouduttu laskemaan joka penni, että on ollut pakko. Teen muuten helposti heräteostoksia ruokakaupassa. Toisaalta välillä on mielestäni ihanaa mennä kauppaan kiireettä, kiertää joka ikinen hyllynväli ja ostaa kaapit täyteen.
9. Auto vai polkupyörä? Kaikkein eniten liikun bussilla. Tykkäisin vastata polkupyörä, mutta valitettavasti olen melkoisen laiska ja mukavuudenhaluinen, ja menen mieluummin autolla. Kun valitsen polkupyörän, teen niin siksi, koska se on halvempaa, vaikka haluaisin olla ihminen, joka valitsee polkupyörän luonnon ja terveyden vuoksi.
10. Tykkäätkö piimästä? En.
11. Erikoisin ruoka, jota olet maistanut? Tässäkin suhteessa olen tylsä. Olen melkoisen nirso ja ennakkoluuloinen uusia ruokia kohtaan. Mies on joskus pakottanut minut syömään etanoita, ja jouduin myöntämään, että ne olivat ihan hyviä.

Sitten pitäisi vielä haastaa. Olen ollut niin laiska Blogistanian kansalainen viime aikoina, etten oikein osaa haastaa ketään muuta kuin Myrkyttären. Joten kaikki muut blogiini eksyneet, jotka jaksavat lukea näin pitkälle, ottakaa ihmeessä haaste mukaanne ja sen mukana seuraavat 11 kysymystä:
1. Oletko järvi- vai meri-ihminen?
2. Mistä aistista luopuisit, jos olisi ihan pakko?
3. Mikä on lempiruokasi?
4. Mikä on sinulle kotisi rakkain esine?
5. Mihin matkustaisit, jos aika ja raha eivät olisi esteenä?
6. Voisitko kuvitella asuvasi muualla kuin Suomessa?
7. Mikä oli lapsuuden haaveammattisi?
8. Mikä on lempivuodenaikasi?
9. Miten käyttäisit sapattivuoden?
10. Mikä on lempikukkasi?
11. Mitä sellaista olet tehnyt tai saavuttanut elämäsi aikana, josta olet ylpeä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun jaksat kommentoida! Kaikista kommenteista ilahdutaan!